Yrittäjän tarina – Kaisa Pihlajaniemi

Yritystarinani on ihan klassikko. Minusta ei pitänyt koskaan tulla yrittäjää. Isälläni oli ollut menestyvä autokorjaamo yli 40 vuotta. Yrittäjän arkea läheltä seuranneena, olin vannonut, että minä en tuohon touhuun lähde. Toisin kuitenkin kävi.

Ensimmäisen yritykseni perustin vuonna 2011. Koulutukseltani olen lähihoitaja, luokanopettaja (KM), yrittäjä (at), työnohjaaja ja mindfulness-tunnetaitovalmentaja. Oli jo lähtökohdiltaan kummallista, että näillä taustoilla lähdetään yritystä perustamaan – varsinkin, kun en ollut käynyt mitään yrittäjyysopintoja ennen yrityksen perustamisprosessin alkamista. Aika paljon sai oppia kantapään kautta, vaikka sainkin paljon apuja yrittäjäkollegoilta, tilitoimistolta sekä alueemme yritysneuvojilta. Kaikkea eivät toki hekään tienneet. Sote-ala toi tähän vielä oman mausteensa mukaan erinäisine lupineen ja viranomaistarkastuksineen. 

Yrityksen perustaminen

Erinäisten polkujen kautta päädyin perustamaan omalle kotipaikkakunnalleni yksityisen päiväkodin ja pian päiväkoteja olikin jo viisi, kahdella eri paikkakunnalla.

Asiakasperheitä oli yli 120, henkilökuntaa lähemmäs 30. Alussa ajattelin vain “työskenteleväni” yrittäjänä, kunnes rupesin kehittämään toimintaa tavoitteellisemmin ja selkeästi brändiä luoden. Tein myös paljon yhteistyötä eri tahojen ja yrittäjäkollegoiden kanssa.

Olin omalla paikkakunnallani ensimmäinen palveluseteliyrittäjä, joten siinä sai olla rakentamassa paikkakunnalle kokonaan uutta toimintamallia. Palvelusetelitoiminta oli muutoinkin tuohon aikaan vielä kovin tuntematonta. Rakensin yhteistyössä muiden yrittäjien sekä kunnan viranhaltijoiden kanssa omalle paikkakunnalleni ensimmäisen palvelusetelin sääntökirjan, jossa oli kirjattuna sekä palveluntuottajan että -ostajan vastuut ja velvollisuudet. Se oli melkein, kuin olisi ollut työehtosopimusta neuvottelemassa. Tällä kuitenkin saatiin selkeytettyä toimintaa ja ratkottua monta eri näkemystä.

Taival ei ollut helppo eikä palveluseteliyrittäjänä toimiminen ole itsestäänselvyys. Kunta voi periaatteessa koska tahansa päättää olla myöntämättä palveluseteleitä, joten varautuminen löyhässä hirressä roikkumiseen vaatii kanttia.

Yritystoiminnan kehittäminen ja myynti

Hoidin yritykseni asiat parhaalla mahdollisella tavalla. Oma osaaminen kasvatusalalta oli ehdottomasti eduksi toiminnan kehittämisessä.

Tärkeänä asiana pidin aina henkilöstön hyvinvointia. He olivat avainasemassa yrityksen menestymiseen ja siihen, että meille oli koko ajan asiakkaista jonoa. Asiakaspalvelutyössä henkilökunnan roolia ei voi korostaa liikaa. Yrittäjän pitää arvostaa työntekijöitään, kuunnella heitä ja olla aidosti läsnä. Se vaatii paljon aikaa ja työtä, mutta palkitsee varmasti.

Yritykseni asiat olin osannut hoitaa oikein ja laadukkaasti, koska myin yritykseni aika nopealla aikataululla vuonna 2017. Voit lukea yritykseni myynnistä lisää Kauppalehden tekemästä lehtijutusta. Yleensä myyntiprosessiin saa varata aikaa jopa vuoden, minulla siihen meni kolme kuukautta. Tämän jälkeen olen ollut osakkaana useammassa yrityksessä ja perustanut uusia yrityksiä.

Näitä kokemuksia haluan nyt jakaa yrittäjäkollegoille ja yrittäjäksi aikoville, jotta heidän polkunsa voisi olla mahdollisimman sujuva. Halusin tuoda oman kokemukseni ja osaamiseni myös muiden yrittäjien käyttöön. Varsinkin yrityksen myyntiprosessiin liittyvät koukerot ja mutkat voivat tulla yllätyksenä. Yrityksestä luopuminen on kaikilla yrittäjillä jossain vaiheessa edessä – siksi siihenkin on syytä valmistautua jo siinä vaiheessa, kun yrityksen myynti ei ole millään muotoa ajankohtaista.

Tukena yrittäjille – verkkovalmennuksista henkilökohtaiseen ohjaukseen

Nykyinen yritykseni on palvelu yrittäjille ja yrittäjiksi aikoville. Olen kehittänyt yrityksen myyntiprosessiin liittyviä verkkovalmennuksia, joissa käydään hyvin käytännöllisestä näkökulmasta läpi yrityksen myyntiin ja myyntikuntoon liittyvät asiat.

Olen tehnyt verkkovalmennuksen myös aloitteleville yrittäjille sekä ihan oman valmennuksen sote-alan yrittäjille.

Sote-ala on omaa osaamistani parhaimmillaan. Sote-alan yrittäjänä täytyy olla moniottelijana lupaprosessien kuvioissa, asiakastyössä sekä henkilöstöhallinnossa. Sote-alan yrittäjät toimivat hyvin erilaisessa työkentässä kuin monet muut – siksi heille suunnattu verkkovalmennus paneutuu nimenomaan sotealan luomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. 

Verkkovalmennusten lisäksi teen myös yrittäjille räätälöityjä työnohjauksia, joissa saat henkilökohtaista palvelua omaan työhösi ja yritykseesi liittyen. Työnohjauksissa voidaan yhdessä pohtia työn haasteita, kuormittavuutta, oman työn ja yrityksen kehittämismahdollisuuksia tai paneutua tarkemmin juuri sinun yrityksesi myyntikuntoon. Lisäksi palveluihini kuuluu alaan liittyvät koulutukset sekä erilaiset luennot ja puheenvuorot.